online coaching

 

Wat is E-coaching / online coaching?

E-coaching / online coaching is een laagdrempelige manier om coaching te ontvangen. Je hoeft er de deur niet voor uit en je kunt er zelf voor kiezen of je de coach wel of niet wilt zien. De begeleiding kan plaatsvinden via Skype en/of via e-mail. Dus als je geen tijd of zin hebt om naar mijn praktijk in Barger-Compascuum bij Emmen (Zuid-oost Drenthe), dan is dit een goede mogelijkheid om op een makkelijke manier toch gecoacht te worden!

 

Voor- en nadelen van E-coaching / online coaching

de voordelen

Één van de voordelen van E-coaching kan zijn dat je niet ‘naar buiten’ hoeft. Ook is het een voordeel dat, als je voor de optie e-mail kiest, je zelf kunt bepalen op welk moment je hiervan gebruik maakt. Verder is het voor sommige mensen gemakkelijker om je gedachten en gevoelens bloot te stellen via e-mails aan een ‘vreemde’. Je kunt jouw vragen en de antwoorden van mij dan ook nog eens rustig nalezen. Het opschrijven van jouw gedachten en gevoelens zorgt er vaak ook voor dat je er met een zekere afstand naar kunt kijken. Dit laatste is echter ook een coachingstool die ik  bij de face-to-face-coaching gebruik. Bij online coaching is er vaak sprake van een hogere frequentie in contactmomenten.

de nadelen

Één van de nadelen van E-coaching kan zijn dat jij en ik niet in dezelfde ruimte aanwezig zijn. Daardoor is er geen non-verbale communicatie: op deze manier kan ik als coach dus niet inspelen op datgene wat ik bij je zie. Verder is het een nadeel dat het bij internetproblemen, of andere technische problemen,  zo kan zijn dat het coachingsgesprek verplaatst moet worden en/of dat e-mails van je pas later beantwoord kunnen worden, of dat je zelf tijdelijk geen e-mails kan verzenden.

Mijn werkwijze bij E-coaching

Coaching via Skype:
      • kennismaken met- en/of aanmelden voor kan telefonisch of per e-mail;
      • je krijgt per e-mail van mij een intakeformulier toegestuurd en de gegevens die nodig voor een Skypegesprek;
      • jouw vraag en/of de eventuele doelstelling bepalen de duur -en de inhoud van de coaching. Dit kan tussentijds natuurlijk altijd worden aangepast;
      • ik maak gebruik van een tussentijds evaluatieformulier en een eind-evaluatieformulier, zodat ik de voortgang van de coaching en de kwaliteit van mijn begeleiding kan bewaken.
Coaching via e-mail:
      • kennismaken met- en/of aanmelden hiervoor kan telefonisch of per e-mail;
      • je krijgt per e-mail van mij een intakeformulier toegestuurd en de gegevens die nodig zijn voor de e-mail-sessies;
      • wij bespreken welk traject het beste bij je past. Er zijn namelijk 2 mogelijkheden bij E-coaching via e-mail: het standaard traject en het intensief traject;
      • Standaard traject: gemiddeld 2 e-mailsessies per week (gedurende een periode van minimaal 2 weken). Een sessie kan natuurlijk bestaan uit meerdere e-mails die jij en ik elkaar sturen;
      • Intensief traject: dagelijks (gedurende 5 werkdagen per week) e-mailcontact tussen jou en mij. Hierbij kan het gaan om meerdere e-mails die jij en ik elkaar sturen. Dit traject kan maximaal 3 weken duren.
Tot slot

E-coaching via Skype en E-coaching via e-mail kan ook gecombineerd worden. Dit kun je van tevoren met mij bespreken. Behalve de bovenstaande vaste trajecten heb ik ook de mogelijkheid om je een ‘op-maat-traject’ aan te bieden. Neem hierover gerust geheel vrijblijvend contact met mij op en geef je wensen aan, dan bespreken wij de mogelijkheden. In tegenstelling tot face-to-face-coaching dien je bij E-coaching vooraf te betalen.