Werkwijze kinderen (t/m ± 11 jaar)

 

Mijn werkwijze bij kindercoaching

kennismakingsgesprek

Tijdens het gratis kennismakingsgesprek (meestal telefonisch) bespreek ik met je wat de hulpvraag / leervraag is voor wat betreft jouw kind. We overleggen vervolgens of- en hoe ik je kind kan begeleiden met mijn kindercoaching. Heb je nog vragen over mijn werkwijze ten aanzien van kindercoaching, of over andere onderwerpen, dan kun je die natuurlijk stellen. Heb je een goed gevoel over een samenwerking, dan maken we een afspraak voor een intakegesprek.

intakegesprek

Voorafgaand aan het intakegesprek ontvang je van mij een vragenlijst. Deze dien ik 2 dagen vóór het intakegesprek ingevuld retour te ontvangen. Ik gebruik deze vragenlijst als leidraad voor het intakegesprek. Het intakegesprek kan in mijn praktijk of bij jullie thuis plaatsvinden. Dit gesprek zal zonder je kind plaatsvinden. Het liefst heb ik het intakegesprek met beide ouders/verzorgers. Tijdens het intakegesprek met jou/jullie als ouder(s) / verzorger(s), praten wij verder door over de hulpvraag en probeer ik deze zo helder mogelijk te krijgen. Ook zullen wij de voorwaarden bespreken voor de coachingssessies, wat je van mij mag verwachten en wat ik van jou verwacht.

coachingsessies

Tijdens de coachingssessies werk ik  individueel met jouw kind. In het begin vind ik het belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen met je kind. Ik ga bekijken wat de hulpvraag van het kind zelf is. Deze hulpvraag leg ik naast die van jou als ouder. Beide neem ik mee tijdens de coachingssessies. Ik ga intensief kijken en luisteren naar je kind en observeer zijn/haar gedrag. Spelenderwijs leert je kind nieuwe vaardigheden. Het is erg belangrijk dat je kind zijn/haar talenten kan -en mag ontdekken en dat hij/zij Kind kan- en mag zijn! Per slot van rekening is ieder kind uniek en bijzonder, ongeacht het eventuele ‘label’ waar hij/zij mee te maken heeft.

Hoe ik de begeleiding van jouw kind inkleur, stem ik af op de leeftijd, de belevingswereld en de interesses van je kind. Mijn begeleiding vindt spelenderwijs plaats, dat wil zeggen dat ik gebruik maak van spelletjes, verhalen, tekenmateriaal, knutselmateriaal, klei, muziek, rollenspellen, ontspanningsoefeningen.

Aan het eind van ieder gesprek reserveer ik tijd om kort met je te bespreken hoe het gesprek  is verlopen en om een eventuele ’thuisopdracht’ met je door te nemen.

coachingsmethoden en -technieken

De coachingsmethoden en -technieken die ik bij kindercoaching inzet zijn gesprekstechnieken, RET (Rationeel-Emotieve Therapie), familieopstellingen, NLP (NeuroLinguïstisch Programmeren) , Mindfulness, de ‘Stoplichtmethode’ en het Kwaliteitenspel.

resultaten

Hoe de voortgang van de begeleiding verloopt en wat het resultaat zal zijn is afhankelijk van de complexiteit van de problematiek, de ontwikkeling en de inzet van je kind. Ook is de betrokkenheid van de ouder(s)/verzorger(s) van grote invloed op het resultaat van de coachingssessies. Je kunt ervan uitgaan dat ik alles doe wat in mijn vermogen ligt om een zo goed mogelijk resultaat te behalen.

evaluatie

Na afloop van het coachingstraject bestaat de mogelijkheid om een ’terugkom-moment’ af te spreken. We kunnen dan nog eens kijken hoe het in de tussenliggende periode met jou en je kind gegaan is.

geheimhoudingsplicht

Als coach heb ik een geheimhoudingsplicht. Vertrouwelijke informatie van jou en je kind zal dan ook niet zonder jouw toestemming met anderen (derden) worden gedeeld.

Heb je nog vragen of wil je mij direct bellen / e-mailen voor een kennismakingsgesprek? Ik hoor graag van je via Contact .